Frankenweenie 3D

Gezellig griezelen in Zwart-Wit

Jouw hondje wordt overreden en overlijdt. Wat doe je dan? Ja, een nieuwe kopen. Maar nee, Frankenweenie's Victor brengt de zijne weer tot leven!

Victor Frankenstein (stem van Charlie Tahan) heeft geen vrienden, behalve zijn trouwe hond Sparky. Victor is gek op wetenschap. Als Sparky op een kwade dag wordt doodgereden, brengt een nieuwe natuurkundeleraar hem op een idee. Met behulp van de bliksem lukt het Victor om Sparky weer tot leven te wekken. Jaloerse klasgenootjes proberen zijn experiment te imiteren, met onvoorziene gevolgen. Victor en Sparky moeten alles op alles zetten om hun woonplaats New Holland te redden van de vernietiging.

Niet té eng

Net als Corpse Bride (2005) en The Nightmare before Christmas (1993) is Frankenweenie een animatiefilm van Tim Burton. Het heeft hetzelfde horrorsfeertje, maar het verhaal is niet griezelig, maar hartverwarmend. Zwart-wit films zie je niet veel in 2012, maar het geeft deze film een Frankenstein-feeling. Het verhaal is redelijk voorspelbaar, maar de knipogen naar klassieke horrorfilms maken veel goed en maken deze film niet alleen voor kinderen te genieten.

Hollands glorie

Voor Nederlanders is de film éxtra leuk, want Victors stadje heet New Holland en als het Dutch Day is zie je tulpen, molens, klompen, bier en draaiorgels voorbijkomen. Dat geeft deze fraaie animatiefilm net wat meer herkenbaarheid. En als je de aftiteling goed bestudeert, zie je daar ook een Nederlander voorbij komen. Robert Stevenhagen was 'head of story' bij de film. Robert kwam langs op Cinekid om uit te leggen wat dat precies is, kijk hier voor de video die het jeugdjournaal daarover maakte.