The Maze Runner

Hunger Games voor jongens

Stel, je wordt wakker door muren omring veld, een plek met niks anders dan de eerste levensbehoeftes en een stel puberjongens, en je kan je totaal niets meer herinneren van je oude leven of wie je bent. Wat moet je dan doen?

Na de successen van Twilight en The Hunger Games is er met The Maze Runner een nieuwe Young Adult-sensatie naar het witte doek vertaald. Het eerste deel van de trilogie van James Dashner is erg populair onder de jonge boekenlezers. Wat opvallend is voor deze Young-Adult film is dat de hoofdpersoon niet een meisje is, zoals Bella of Katniss. Dat maakt deze film ook te genieten voor jongens.

Het verhaal

In het boek en in de film zit Thomas (Dylan O’Brien) samen met tientallen tienerjongens opgesloten in de Glade. De Glade is een veld dat wordt omringd door gigantische muren, waarvan de deuren toegang geven tot een doolhof. Elke dag proberen de jongens een uitgang te vinden in het doolhof, maar ’s avonds sluiten de deuren automatisch, en dan kun je maar beter buiten zijn. Overnachten in het doolhof, dat overleef je niet, want dan maken de grievers er de dienst uit. Deze mechanische monsters zijn zodra de dageraad aanbreekt weer spoorloos.

Hoe het in het labyrint en de film afloopt is dus ook een verrassing voor de lezers van het boek

Verassing voor de lezers

De film is 113 minuten lang die goed opgevuld worden. Elk shot helpt het verhaal verder, er zit geen overbodig shot tussen. Toch heeft regisseur Wes Ball de diepgang van het boek er niet in weten te stoppen. In twee uur kan je natuurlijk niet een compleet boek in beeld brengen, maar Ball laat wel heel veel dingen weg die toch een belangrijke rol speelden in de roman. Het doolhof is weer uitgebreider in de film, met een compleet nieuwe gedeelte dat niet in het boek voorkomt. Hoe het in het labyrint en de film afloopt is dus ook een verrassing voor de lezers van het boek.

Hollandse glorie

Nog even een lovend woord voor de Nederlandse Erik-Jan de Boer die verantwoordelijk is geweest voor de visual effects. De Boer won een Oscar voor de tijger in Life of Pi. Ik was positief verrast door het realisme van de grievers maar ook van de muren. De Boer brengt de creaturen zo gedetailleerd en haarscherp dat je begint te geloven dat ze echt bestaan. Regisseur Ball heeft beslist een voorliefde voor postapocalyptische zaken; zijn korte film Ruin was de redenen waarom hij The Maze Runner mocht regisseren. Kijk ‘m zeker even op Youtube. The Maze Runner houdt het tempo er net zo goed in. Spanning en mysterie wisselen elkaar naadloos af. Vanaf de beginscène zit je op het puntje van je stoel.