Rebel Without a Cause

James Dean is terug

‘Rebel Without a Cause’, de filmklassieker die James Dean onsterfelijk maakte, is terug. En daar is MovieZone-reporter Frederique Teillers maar wat blij mee.

James Dean siert het witte doek voor de tweede keer in een heldere, kleurrijke versie van Rebel Without a Cause (1955), geregisseerd door Nicholas Ray. Dean speelt Jim Stark, die nogal moeite met zichzelf heeft en vaak in de problemen komt, waardoor zijn gezin vaak moet verhuizen. Hierdoor heeft hij geen stabiele situatie en zoekt hij wanhopig naar liefde en aandacht van zijn ouders. In hun nieuwe woonplaats Los Angeles komt Jim in contact met de plaatselijke jeugd. Hij wordt uitgedaagd, maar probeert uiteindelijk het goede te doen met hulp van Judy (Natalie Wood).

Grappig gezwalk

Als zeventienjarige in 2015 was het voor mij op zich heel raar hoe de film begon, met luide muziek en grote letters. Het was net alsof ik in een oude Cadillac in een drive-inbioscoop zat; heel entertaining. Om het fantastische en grappige acteerwerk van Dean moest ik hardop lachen: in de openingsscène is Jim dronken en loopt (en ligt) hij een beetje lallend op straat, terwijl hij de politie duidelijk niet serieus neemt. De balans van humor en oprecht serieuze stukken is goed: als Jim op het politiebureau is met zijn ouders, is hij eerst grapjes aan het maken. Maar even later lucht zijn hart bij de rechercheur en huilt hij bijna omdat hij het zo slecht thuis heeft.  Dit toont twee kanten van zo’n mooi personage en houdt de boel in evenwicht.

Het onderwerp was ook vrij nieuw voor die tijd, geen enkele film ervoor had de wereld vanuit het standpunt van de rebelse jongeren laten zien

Orkeststukken

Muziek speelt een grote rol in de film. Het deed me vaak denken aan de achtergrond muziek van ‘Tom & Jerry’, de oude cartoon met de muis en de kat (maar dan subtitler), omdat er veel schietgeluiden en heftige trompetstukken op spannende momenten te horen waren. De muziek gaf een extra dimensie aan de scènes: als je je concentreert op de personages, hoor je zo’n bijna orkeststuk niet aankomen.

Tienerdrama

Qua verhaal is het af en toe wat dun, wat mede veroorzaakt wordt door de reacties van personages. Als er iemand overlijdt, reageren ze bijvoorbeeld heel licht – bijna alsof het ze niet kan schelen. Dat valt op, omdat Jim deze gebeurtenis daarentegen wél heel zwaar opnam – wat ik dan wel weer een sterk punt vond. Het is heel verfrissend om een film van vroeger te zien, omdat films van nu het zichzelf erg moeilijk maken: er zijn tegenwoordig zo veel filmmakers die zoeken naar nieuwe onderwerpen en spannende verhaallijnen. ‘Rebel Without a Cause’ gaat over een jongen met problemen in een nieuwe stad, heel simpel en clean. Het onderwerp was ook vrij nieuw voor die tijd, geen enkele film ervoor had de wereld vanuit het standpunt van de rebelse jongeren laten zien. Tegenwoordig hebben we zat films vol tienerdrama, zoals Mean Girls of The Fault in our Stars.

Twee kanten

James Dean, die helaas nog voor de première door een auto-ongeluk is overleden, laat in deze film zien dat hij niet alleen een knap gezicht had en een zelfverzekerd personage met een gevoelige kant kon neerzetten. Zeker een aanrader om te gaan kijken, en niet alleen voor mensen die bij de originele première waren. ;)

Tip

Lekker bij de film: het speciale ‘Rebel Without a Cause’-biertje van CinemaBrewers, die je voorafgaand aan de film kunt kopen bij de bar van EYE. Er zit kolanoot in verwerkt (wat de bittere smaak geeft) en hibiscus, die een klein zoet smaakje toevoegt. Die smaak blijft net zo lang in je mond als de film in je hoofd.