Oh Boy

Oh Boy

Het leven van de luie Niko (Tom Schilling) komt totaal op zijn kop te staan; in een klap is hij zijn vriendin én zijn maandelijkse inkomsten kwijt. Dat een psycholoog hem emotioneel uit balans bestempeld en zijn rijbewijs afpakt, maakt het er ook niet beter op. Wat nu?! Om te beginnen maar een kopje koffie.

Niko is eind twintig en heeft nog nooit iets bereikt in zijn leven. Hij begon ooit met een rechtenstudie rechten, maar is daar al twee jaar mee gestopt. Zijn vader, die hem nog steeds financieel steunt, weet nog van niks… En dus niet zo blij als hij erachter komt dat zijn zoon al die tijd van zijn toelage genoot, zonder iets uit te voeren. Door deze rampdag daagt bij Niko het besef, dat er nu werkelijk iets moet veranderen in zijn leven.

Oh Boy wisselt serieuze scènes af met geestige intermezzo’s. Zo krijgt Niko het maar niet voor elkaar om in heel Berlijn een normaal kopje koffie te bestellen.

Dit speelfilmdebuut van regisseur/scenarist Jan-Ole Gerster smaakt naar meer, en mag met recht veelbelovend heten

Berlijn

Deze Duitse tragische komedie speelt zich in het tijdsbestek van 24 uur af, en kon op lovende kritieken rekenen. Zeer terecht. Dit speelfilmdebuut van regisseur/scenarist Jan-Ole Gerster smaakt naar meer, en mag met recht veelbelovend heten. Heel bijzonder is dat de film zwart-wit is. Dat maakt het niet lastiger of afstandelijker, maar eigenlijk juist mooier. Het is ook erg goed gefilmd, vooral de beginscène en de dialoog van Niko en zijn vriendin vind ik erg mooi. Daar zie je de silhouetten van het stel tegen het daglicht, wat een heel intiem effect creëert.

Het verhaal speelt zich af in Berlijn. Het mooie is dat de stad niet is geromantiseerd, maar in beeld wordt gebracht zoals Berlijn is. Geen glitter en glamour, maar realisme. Het geeft een prachtig sfeerbeeld. De jazzy soundtrack maakt dat helemaal af. Gerster woont zelf ook al 13 jaar in Berlijn. Veel scènes zijn in zijn eigen wijk gedraaid. Doordat hij er zelf woont, kon hij de sfeer goed vangen. De meeste films hebben een duidelijk begin, midden en eind, maar Oh Boy heeft niet zo’n dwingende plot. Omdat de film verder zo goed in elkaar steekt, is dat helemaal niet erg.

****